مقالات مبل

مبلمان

مقالات مبل

مبلمان

مقالات مبل

توضیحات در مورد انواع مبلمان و استند و...

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تخته فیبر چیست و چگونه ساخته می شود؟

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ب.ظ

تخته فیبر چیست و چگونه ساخته می شود؟

تخته فیبر از تکه های ریز چوبی و باریک چوبی که به شکل خمیر چوب درآمده اند، ساخته می شود. پس از ترکیب مواد خمیری با آب، به زیر دستگاه پرس می روند و معمولا به قطر 2 میلیمتر ساخته می شوند. فیبر نسبت به ورق نئوپان بسیار منعطف تر است و بیشتر در پشت محصولات چوبی بکار می رود.

فیبر در دو مدل یک رو و دو رو ساخته می شود به این شکل که فیبر یک رو دارای یک روی صاف و سیقلی شکل و یک روی دیگر آن دارای فرو رفتگی ریز می باشد. فیبر دو رو هر دو سمت آن صاف می باشد.

بر روی سطح صاف فیبر می توان از روکش های سفید رنگ و انواع مختلف روکش ها را پرس نمود ومی تواند بصورت ساده و بی رنگ باشد.

 

 

 


ام‌دی‌اف (MDF) چیست؟

مخفف واژه تخته فیبر با دانسیته متوسط (Medium-density fibreboard) است که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می‌شود. ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. دانسیته آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف می‌باشد که در آن فرایند کاغذ نقش دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرس بر روی تخته چسبانده می‌شود.

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایراوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و... شده است. در واقع این محصول ام‌دی‌اف ابتدا بعنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب نیز بکار رفته است. در حال حاضر دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال افزایش است. از جمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع ام‌دی‌اف شده عبارتند از:

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا

دامنه وسیع دانسیته (وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید

قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی

سطوح صاف و متراکم

قابلیت شکل پذیری و لبه‌های صاف

عدم وجود معایب چوب

پروفیل دانسیته یکنواخت و همگن

قابلیت انجام رو سازی‌های مختلف همچون انواع روکشی‌های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره

پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن

زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

قیمت مناسب

 

تـولیـد انواع مختـلف این محصول در جـهان دامنـه کاربـرد آن را بـسیـار وسیـع کرده است. امروزه می توان تخته فیبرهای نیمه سنگین ام‌دی‌اف بسیار متنوعی از جمله تخته‌های سه لایه یا یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته هایی با فرم آلدئید، کم فرم آلدئید یا بدون فرم آلدئید، تخته‌های تبدیل به سایز شده، روکش شده، لبه چسبانده، نقش برجسته، قالب گیری شده، ابزار خورده، پروفیل شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع (کم یا زیاد)، مقاوم در برابر رطوبت، آب، آتش، قارچ، حشره و... را در بازارهای جهانی یافت.

 

 

 

روکش‌های ملامینه

 روکشهای ملامینه یا LPM 13 پرکاربردترین روکش اوراق فشرده چوبی و خصوصا MDF در جهان و مخصوصاً در ایران در بین تمام روکش‌های چوبی و مصنوعی است. میز های ال سی دی نیز با این روکش ساخته شده اند.  LPM .. از کاغذهلای تزئینی (دکور) آغشته به چسب ملامین فرم آلدئید (MF) که خشک شده تشکیل و بصورت مستقیم بدون نیاز به چسب زنی مجدد روی تخته (MDF) چسبانده می‌شود. دامنه بسیار وسیعی از روکش‌های تزئینی در این روش قابل تولید است.

روشهای چسباندن روکشهای ملامینه روی تخته به دو روش پرسهای طبقه‌ای باستیل کوتاه 14 و روکش زنی پیوسته 15 (روکش بصورت رول با پرس پیوسته )  است. بعلت مشکل بودن و تخصصی بودن پروسه روکش کاری ملامینه و نیز بعلت سرمایه‌گذاری بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالای آن معمولاً کارخانجات MDF جهان دارای خطوط روکش ملامینه بوده و انواع MDF ملامینه را نیز عرضه می‌کنند. در این روش تنوع MDF تولیدی نیز بالا می‌رود.

برای ملامینه کردن سطح MDF باید سطوح تخته با سنباده 021-001 Grit سنباده زنی و صاف شده باشد و نیز عاری از هرگونه عیوب سنباده زنی و غیره باشد. دو طرفMDF باید با یک نوع روکش با گرمای یکسان  روکش شوند تا بعداً باعث تاب برداشتن آن نشود. شرایط چسباندن روکش‌های ملامینه معمولاً به شرح زیر است:

دمای پرس 200-160

فشار پرس 2 KN/m 250200

زمان 60. 40 ثانیه

درصد رطوبت MDF 9-6%

بعد از پرس کردن باید تخته روکش شده برای مدتی روی صفحه‌ای صاف نگهداری شود تا خنک شده و دمای آن به زیر 50 c برسد تا در مراحل بعدی دچار مشکل و ایراد نشود.

این نوع روکش با عملکرد و قابلیت بالا در موارد کاربردی که دوام بالای سطوح و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی مورد نیاز است کاربرد بسیار دارد.

ضخامت روکش‌های ملامینه بین 35/0 – 25/0 می‌باشد و حدود 50% ضخامت آن را چسب MF تشکیل می‌دهد ،‌البته در انواع روکش ملامینه‌های نرم که برای تهیه روکش بصورت رول تولید می‌شود ،‌این مقدار کمتر است. با توجه به ضخامت نازک روکش ملامینه تلرانس ضخامت تخته به ضخامت نازک روکش ملامینه تلرانس ضخامت تخته باید در حداقل بوده و از 1/0+ میلی‌متر تجاوز نکند.

دارا بودن تمام امکانات تزئینی و نیز مقاومت مناسب روکش ملامینه در برابر رطوبت ،آب،‌حرارت ،‌سایش و … دامنه وسیعی از کاربردهای متنوع را برای MDF با روکش ملامینه می‌توان در تمام استفاده‌ها بصورت عمومی در میز های ال سی دی، میز های آرایش،  مبلمان اداری منزل ، درها و بدنه کابینت ،‌لوازم اتاق خواب و تخت خواب ، مبلمان بچه ،‌مبلمان و لوازم دستشویی و حمام ،‌روکوب دیوار ،‌پارتیشن و … استفاده کرد. از روکش ملامینه همچنین نوار لبه چسبانی نیز تولید می‌کنند که هماهنگ با سطح در لبه‌ها چسبانده می‌شود. در واقع می‌توان گفت پرکاربردترین نوع روکشها نوع ملامینه می‌باشد و از نظر قیمت نیز بسیار مناسب و قابل رقابت با سایر انواع روکشها می‌باشد. روکش‌ کاری با روکش ملامینه‌ روی MDF بسیار متداول بوده و معمولاً بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان دارای خطوط روکش ملامینه هستند. کار با ورق‌های روکش شده با روکش ملامینه هستند. این نوع روکش پرکاربردترین نوع روکش است.

در سطح جهانی روکش‌های ملامینه دارای بیشترین استفاده بوده و بعد از آن به ترتیب روکش‌های چوبی ، روکش‌های کاغذی ، رنگ ،‌لامینت‌ها و روکش‌های ترموپلاستیکPVC قرار دارند. نسبت مصرف انواع روکشها در جهان به ترتیب زیر می‌باشد :

 ردیف      نوع واکنش             سهم مصرف به کل

1          روکش ملامینه               33%

2         روکش‌های چوبی            27%

3         روکش‌های کاغذی           18%

4         رنگ                             9%

5        لامینت                          7%

6        ترموپلاستیک                6%

نئوپان چیست؟؟؟

نئوپان نام تجاری فراورده ای است که از تراشه های چوب ساخته می شود . نئوپان محصول چوب مهندسی‌شدهٔ ساخته شده از خرده‌چوب‌هایی مثل تراشه‌های کارخانه اره‌کشی یا خاک‌اره به همراه رزین مصنوعی یا چسب‌های مناسب دیگر است که پرس و فشرده شده باشد. نئوپان یک فراوردهٔ کامپوزیتی است.

 محصولاتی که می توان با نئوژان ساخت عبارت اند از:

میز ال سی دی، میز آرایش، تخت خواب، کمد و بوفه و ...

این محصول معمولاً از صنایع بازیافت چوب است بطوری که ضایعات بدست آمده در فرایند بهره‌برداری از چوب درختان برای مصارف مختلف را تبدیل به خرده‌چوب می کنند، سپس این خرده چوب ها را رطوبت گیری و به خوبی همگون می کنند و چسب می زنند و تحت پرس حرارتی قرار می دهند . ورق های به دست آمده پس از سرد شدن و سمباده خوردن قابل استفاده اند .

منبع:التاش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی